Az előző cikkünkben megkezdett építőipari körképet folytatjuk, hiszen még számos újdonságról tudunk beszámolni a szektorból.

Loading...

Több százezer lakás kerülhet felújításra

Az elmúlt 2 évben csökkent ugyan a magánlakások felújítására szánt összeg, a növekedő jövedelmek és egyes kormányzati támogatások mégis új lendületet adtak ennek az ágazatnak. A GKI januári felmérése szerint ebben az évben akár 880000 lakásnál is több, kisebb-nagyobb felújítási munkálatról számoltak be a megkérdezettek, a háztartások 5,9%-a pedig biztosan nagyobb összeget fog költeni az ingatlanjára a közeljövőben.

Ez a magas szám annak is tudható, hogy például az otthon-felújítási program egészen december 31-ig ajánl támogatást, míg a falusi CSOK csupán június 30-ig.

A leginkább felújítást tervező ingatlantulajdonsok között ez alkalommal is a családi házak vannak – minden negyedik ház szándékozik valamilyen felújítást végezni, és a legalacsonyabb a panellakásoké, csupán 20% körül.

Az elhelyezkedést illetően a községekben élők nyilatkoztak úgy, hogy komolyabb javításokat és újításokat szeretnének lebonyolítani házaikban, míg a fővárosban és megyeszékhelyekben ez a szám 20-22% között van. Régió szempontból leginkább a középdunántúli és az észak-magyarországi lakosok szándékoznak lakás felújításra költeni.

Ezen munkálatokat főleg a diplomázott és a 30-39 év közötti korosztályban lévő lakosok tervezik végrehajtani, míg a szándék fokozatosan csökken 18-29 és 59 év fölötti megkérdezettek esetében, többnyire a büdzsé és életvitel miatt.

Ha ezek az előrejelzések valóra válnak, akkor igencsak pörgős év lesz a 2022-es év is a lakossági építkezések piacán.

Átadásra került az ország legnagyobb építőelem-előgyártó üzeme

A Bayer Construct-hoz tartozó Viastein Kft befejezte gyárkomplexumának harmadik bővítési fázisát a biharkeresztesi ipari parkban, így ezen új, 20000 négyzetméteres épülettel az ország legnagyobb előgyártó üzemévé vált. A vállalat eddig térkőgyártást végzett a meglévő 2 gyárában, és az új épülettel újabb 220 munkásnak adnak kenyeret, akik előgyártott betonelemek készítésével fognak foglalkozni.

A beruházás 15 milliárd forintos projektet, amelyet HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség és a Külgazdasági és Külügyminisztérium 3,4 milliárd forinttal támogatott, ez vissza nem térítendő összegnek számít.

A gyár termékei között megemlíthetjük a kéregpanelek, hőszigetelt szendvicspanelek vagy lépcsők és pillérek, lakó és irodaházak tartószerkezetének előgyártását, amihez évente kb. 100000 köbméter betonra van szükség.

Szijjártó Péter külgazdasági miniszter elmondása szerint a termelés 40%-a exportra fog menni. Közleményében hangsúlyozta az építőipar fontosságát is, hisz a gazdaság stratégiai ágazatává nőtte ki magát. Emellett kiemelte, hogy az ágazatban megközelítőleg 380000-en dolgoznak, 100000-el többen, mint ezelőtt 10 éve.

Csúcsformában a magyar építőipar

Az építőipar elérte és meghaladta a koronavírus-járvány előtti teljesítményét, így 2021. decemberére 7%-os növekedést regisztrált, ez sorban a 4. egymást követő hónap, ahol növekszik.

A termelés bővülésének fő rugója az épületek építése volt. A tavalyi év meglepő, 13,3%-os bővülést hozott ezen a fronton, melyen belül az épületek építése 17%-kal, egyéb építményeké pedig 9%-kal magasabb volt 2020-hoz képest.

A következő időszakot azonban óvatosság és enyhe pesszimizmus veszi körül, hisz az építőipari vállalkozások és új épületekkel kapcsolatos szerződések állománya 12-14%-kal csökkent. Ebben sok minden közre játszik, de főleg a megugró alapanyag árak és a szakmunkások hiánya jelenti a szűk keresztmetszetet.

Az M0 új szakaszára 40 milliárd forint szükséges kilométereként

A Dömper Kft. iparági szakértője, Zsilák-Makra András számolt be arról, hogy mennyibe is kerülhet és hogyan is nézhet ki az alig 8 km hosszúságú M0-ás körgyűrű, amelynek célja a Budapest körüli 10 és 11-es főutakat összekötése. A tervezett, 2026-ban építésre kerülő gyűrű, bonyolult csomópontokkal és 5,2 km hosszú alagútjával komoly munkálatokat jelentő projektnek számít, ezért a szakértő szerint a kilométerenként 40 milliárd forint csak a kezdőárat jelentheti.

Az útépítés másik nagyon sok kritikát kapó projektje az M100-as, amely Esztergomot köti össze a gyorsforgalmi utakkal, és ezen munkálatok kivitelezését is a Dömper Kft. nyerte el. Mivel az út megépítése dombvidéken, alagutakkal és völgyhidakkal való kivitelezése 14 milliárd forintba került kilométerenként, ezért sokan támadták.

A szakértő elmondta, hogy miért került ennyibe a projekt. A fő ok projekt komplexitása – 3 pár alagút – azaz egyenkánt 6 darab, 52 híd és 6 külön szintű csomópont szerepelt benne.

Az új M0-s projekt 84 hónapig tartó munkálatai több, mint 1 éves felkészülést igényelnek. A kivitelezés megkezdése előtt szükség van alagút felvonási területek kialakítására, a gépezetek helyszínre való szállítására, de egyéb projekt specifikusságok is megnehezítik a feladatot. Összehasonlításképpen, a síkvidéken történő útépítés átlagosan 4 milliárd forintos kilométerárral rendelkezik.